آبشار آهکی لفور یا اسکلیم رود(سوادکوه شمالی، استان مازندران)

پیمایش در جنگل به همراه خنکای آب، مترادف های بسیاری در جنگل های هیرکانی دارد و آبشار آهکی اسکلیم در لفور یکی از بهترین گزینه های این سفر است. سفر به عمق جنگل همراه با رودی کم آب و پیاده روی و ورزش چیزی است که باید انتظارش را از این سفر رویایی داشت.

در مسیر آبشار آهکی بارها و بارها باید از این رود گذشت

سفر ما در تیر ماه ۹۹ انجام شد فکر می کردیم که هوا خیلی گرم باشد و همینطور هم بود چون که در شیرگاه هوا تقریباً ۳۳ درجه بود.

قبل از اینکه به لفور برسیم زیرا افتاب زیراب و شیرگاه به این فکر می‌کردم که چه کنم با این آفتاب و گرما و شرجی که اصلاً طاقتش را ندارم خصوصاً که شب هم در کمپ بودیم. تا اینکه به محلی رسیدیم که کاملا هوا متفاوت بود.
با پیچیدن در جاده لفور و ادامه دادن در مسیر رود تالار(بابلرود) کم کم به نقاطی رسیدیم که محل هایی در کنار رودخانه را به صورت شخصی مالک شده بودند! و سوئیت های در فضایی محصور در کنار رود ایجاد کرده بودند و با گرفتن هزینه اجازه اقامت در آنجا را می دادند. برای اتراق و کمپ زدن مناسب به نظر می رسید و گزینه دیگر دم دستی هم نبود.

با اینکه بابلرود مسیر زیادی را در زیر آفتاب گذر کرده بود ولی همچنان که پا به آن میزدی یخ بود و بادی که از روی رودخانه بلند شد به قدری خنک بود که گرمی هوا را کاملاً می شکست و همزمان که باد از سمت رودخانه بود انگار که کولر روشن بود. تیوب سواری در رود به نسبت عریض بابلرود پر رونق بود و همین صاحبان این اقامتگاه ها آن را اجاره می دادند.
عصرگاه سمت دریاچه سد البرز یا لفور رفتیم و در هوای شرجی در دشت های اطرافش در روستای گالش کلا گشتی زدیم، شب هیچ کجا جز کنار بابلرود در آن اطراف نمیتونست خنک باشد، پس سر و ته کردیم و رفتیم هما نجایی که ظهر اتراق کرده بودیم.

بابلرود، لفور، تابستان
صبحگاه،هوای خنک در کنار بابلرود در تیرماه
عصرگاه شرجی تیرماه در کنار سد لفور در اراضی گالش کلا
ورودی روستای گالش کلا، مبدا پیمایش به سمت آبشار آهکی اسکلیم
ساختمان امام زاده به غایت زیبا در گالش کلا
خانه ای قدیمی و زیبا در گالش کلا
نمای دیواره سد البرز

صبح بدون عجله خاص بعد از املت صبحانه، به قصد آبشار آهکی اسکلیم راهی گالش کلا شدیم. آفتاب صبح نوید گرمای جنگل های کم ارتفاع را میداد.
در تیرماه هوای جنگل دم دار بود ولی با سرعت هر چه تمام سعی در گذر از مسیر به سمت آبشار بودیم. تقریبا دو ساعت طول کشید تا به آبشار رسیدیم. حوالی ظهر بود و با دیدن چند آشنا در آنجا روز خوبی شد.

ابتدای مسیر آبشار آهکی اسکلیم
مسیر جنگلی آبشار آهکی
مسیر جنگلی زیبا به سمت آبشار آهکی اسکلیم
این پل تقریبا در اواخر مسیر است.

در برگشت جایی کنار یک پل چوبی بر روی رود ناهار را خوردیم و در ادامه باران شروع شد و یکی از بینظیرترین روزهای جنگل در تیر رقم خورد تقریبا تا رسیدن به ماشین باران می بارید و کاملا خیس ولی خنک‌ شدیم و حس پاییز در چله تابستان تداعی شد.

نمای آبشار زیبای آهکی اسکلیم. مراقب حوضچه ها باشید تا آسیب نبینند.
شکل خاص رسوبات در آبشار اسکلیم
حوضچه های رسوبی آبشار آهکی
تقریبا در یک روز شلوغ رسیدیم و آبشار مملو از گردشگر بود. آبتنی در تابستان گرم منطقه همه را وسوسه می کرد. با توجه به فشار گردشگری در این منطقه و تمایل زیاد برای رفتن به زیر آبشار که به تبع باید از روی دیواره حوضچه ها گذشت، احتمالا تغییر شکل و تخریب به همراه خواهد داشت. لطفا با کفش وارد حریم آبشار نشوید.

نکاتی در مورد مسیر:
با ورود به گالش کلا به سمت سربالایی سمت راست تا انتها رفته و سپس خاکی سرازیری را پایین رفته تا به محوطه پارکینگ برسید.
مسیر پیاده با عبور از رودخانه شروع شده و مسیر به موازات رودخانه در پاکوب است و در حدود ۲۰ مرتبه باید از رود کم آب گذر کرد و بعضی جاها خیس شدن کفش گریز ناپذیر است. رود در تابستان کم آب است و خیسی آن لذت بخش است. بهتر است یا با صندل یا کتونی سبک مسیر را طی کنید.
از پارکینگ تا آبشار آهکی مسیر در اکثر جاها هموار است و حدودا هشت کیلومتر است. در اواخر مسیر کمی مسیر شیب دار است. دو الی سه ساعت زمان برای رسیدن تا آبشار زمان لازم است و همین میزان هم برای برگشت.
در طول مسیر چشمه ای به نظر ما نیامد ولی شنیده ام که اطراف آبشار چشمه وجود دارد.
در بازدید از آبشار احتیاط شود که به حوضچه های رسوبی آسیب نرسد. از پا گذاشتن با کفش داخل حوضچه خودداری شود. کنار آبشار و حوضچه ها فضای کم است و در مواقع شلوغی و ازدحام و لیز بودن اطراف باید مراقب بود.

ارتفاع آبشار آهکی اسکلیم از سطح دریا تقریباً ۶۰۰ متر است و گالش کلا در ارتفاع ۳۰۰ متری است.

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. مجتبی گفت:

    سلام. شماره تماس اون پارکینگُ دارید؟

  2. نیما گفت:

    سلام از روستای گالش کلا تا آبشار پاکوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *