دوپلان(اردل، استان چهار محال و بختیاری)

­­­روستای دوپلان(دوپلون) از توابع شهرستان اردل در استان چهار محال و بختیاری در یکی از نقاط زیبای زاگرس واقع شده است. همجواری و تقاطع رود سبزکوه با مهم ترین و پر آبترین رود ایران  یعنی کارون(که در اینجا به بهشت آباد معروف است، کمی جلوتر این رود به ارمند نیز معروف است) است جلوه زیبایی به دوپلون داده است. این آب ها در یک نقطه به هم می پیوندند و می روند تا کارون پر آب تر را بسازند.

روستای دوپلان در یک روز بارانی نوروزی

دوپولون ۱۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. یکی از زیبایی های طبیعی در دوپلان وجود دره عمیق زیبایی است که کارون در قعر آن جاری است. زمانی که در بالای دره به آن می نگری گویی این سنگ ها تراش خورده است و صاف بودن بیش از حد آن فرای تصور است. در اطراف این روستا همچون سایر نقاط زاگرسی ذخیره گاه جنگل های بلوط وجود دارد که بر چشم اندازهای طبیعی آن می افزاید.

بازمانده های پل قدیمی سیمی
پل عشایری کابلی در انتهای تصویر

برای رسیدن به دوپولون می بایست راه استان چهار محال و بختیاری را درپیش گرفت. اگر از سمت تهران و اصفهان عازم هستید میتوان مسیر اصفهان بروجن-بلداجی را طی کرد که امکان دیدن تالاب چغاخور هم هست یا از مسیر اصفهان-شهرکرد-شلمزار به دوپلون رسید که مسیر دوم کمی کوتاه تر است. فاصله دوپولون از مرکز استان یعنی شهرکرد ۱۰۰  کیلومتر است. اگر از مسیر خوزستان راهی هستید بایستی مسیر دهدز-کارون۴-گندمکار را انتخاب کرد.

پل قدیمی خرپایی که زمانی تردد جاده خوزستان به چهارمحال و بختیاری را بر عهده داشته است.

وجه تسمیه دوپولون به وجود دو پل مهم برای گذر از رودهای این منطقه بوده است. پل کابلی قدیمی بر روی دره عمیق کارون(آب بهشت آباد یا ارمند) دیدنش هم هولناک است. پل جدیدترخرپایی است و آن هم برای خود قدمتی دارد ولی قابلیت تردد با ماشین را دارد و در این محل در نزدیکی پل قدیمی کابلی(سیمی) نصب شده است.

ساخت پل معلق عابر پیاده، بر روی دره کارون به گردشگری اینجا رونقی داده است. یکی دیگر از امکانات این پل بانجی جامپینگ است و وجود این ارتفاع طبیعی بیش از ۷۰ متر بسیار مهیجش کرده است.

پل معلق دوپلان
پل معلق کابلی و منظره دوپلان
تنگ زیبا در منطقه دوپلان

کمی درباره رود کارون:

رود کارون ۷۸۰ کیلومتر طول دارد و شیب بستر آن به دلیل طولانی بودن در مناطق کوهستانی تقریباً یک درصد و در مناطق جلگه ای کمتر از یک درصد است. در بالادست این رود به نام آب بهشت آباد جریان دارد و قبل از دریافت بازفت تا نقطه ای به ارمند هم موسوم است.

پل رودخانه کارون در دوپلان. اینحا محل تلاقی آب سبز کوه به کارون است.

آب(رود) سبزکوه را بیشتر بشناسیم:

رود سبزکوه از شاخه های رود کارون است که در جنوب مرکز شهرستان اردل جریان دارد. از کوه کلار با ارتفاع ۳۴۹۰ واقع در حدود ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردل سرچشمه میگیرد. آبادیهای چهارطاق، پرخور، حیدرآباد، چهراز، چندان، ده نو بالا  و پایین، رودارو و دوپلان را مشروب ساخته، در نهایت به رودخانه کارون می ریزد. منبع تغذیه رودخانه نزولات جوی و در جهت کلی جنوب شرق به شمال غرب جریان دارد. طول رودخانه ۵۲ کیلومتر، شیب متوسط بستر آن ۲ درصد و در مناطق بی کربناته سولفاته به صورت پراکنده و ناپیوسته و بی کربناته جریان دارد.

منبع: فرهنگ جغرافیایی رودهای کشور، انتشارات سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
پانارومای دوپلان-برای دیدن عکس در سایز بزرگ کلیک کنید.

رسیدن ما به دوپولون مصادف با شبی از شبهای سرد و بارانی نوروزی بود که در کمال نا امیدی دنبال اسکان نوروزی مدارس بودیم و با خوش شانسی امکان اقامت در مدرسه شبانه روزی دوپولون با امکانات خوب و تمیز فراهم شد.

مناظر بهاری در نزدیکی دوپلان
مناظر بهاری در نزدیکی دوپلان
مناظر زیبای زاگرس در نزدیکی دوپلان

برای آشنایی بیشتر با مسیر فایل GPS در Wikiloc در دسترس است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *