غار یخ مراد(کهنه ده، جاده چالوس، استان البرز)

غار یخ مراد یکی از زیبا ترین غارهای ایران است که به لحاظ اینکه در تمام فصول سال قندیل ها و ستون های زیبای یخی در آن تشکیل می شود و قابل رویت هستند شهرت زیادی دارد.

نور را در پستوی خانه نهان باید کرد

نور را در پستوی خانه نهان باید کرد

علت گذاشتن نام یخ مراد بر این غار این است که مردم محلی در گذشته بر این باور بودند که اگر از قندیل های این غار بخورند بیماری آنها درمان خواهد شد و اگر کسی یک قندیل یخی را از غار به بیرون بیاورد به مراد دل خود خواهد رسید.

تابلوی ورودی غار

تابلوی ورودی غار

نمای دور دهانه غار

نمای دور دهانه غار

دمای این غار به دلیل وجود منافذ زیاد در بدنه آن و در نتیجه جریان پیدا کردن هوا در غار همیشه از دمای محیط بیرون پایین تر است اتفاقی که درغارهایی که منفذ برای گردش هوا ندارند نمی افتد.

ستون های یخی

ستون های یخی

ستون های یخی کف غار

ستون های یخی کف غار

سرما

سرما

سکوت و ستون های یخی

سکوت و ستون های یخی

تالاری پر از ستون های یخی

تالاری پر از ستون های یخی

برای پیمودن کامل این غار که به نسبت، غار بزرگ و عمیقی محسوب می شود نیاز به طناب جهت حمایت و مهارت استفاده از آن و آمادگی جسمانی دارید ولی قسمت زیادی از مسیر نیازی به مهارت و تجهیزات خاصی ندارد و در همان قسمت ها هم می توانید قندیل های بسیار زیبایی را مشاهده کنید.

نمونه ای از قندیل های یخ مراد

نمونه ای از قندیل های یخ مراد

راه دسترسی به این غار بعد از نسا و در فاصله دو کیلومتر مانده به گچسر از جاده چالوس به سمت شرق جدا می شود و روستای کهنه ده (Kohneh Deh)آخرین آبادی قبل از غار و جای مناسبی برای پارک کردن اتومبیل می باشد.

کهنه ده

کهنه ده

از کهنه ده تا دهانه غار چیزی کمتر از یک کیلومتر فاصله است که در اوایل راه از کنار رودخانه آزادبر(Azaad bar)عبور خواهید کرد.

رود خانه آزاد بر

رود خانه آزاد بر

فایل GPS مسیر را از wikiloc دریافت نمایید.

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. ناصر ابراهیمی گفت:

    سلام/وقت به خیر و خوشی/از شما که این حجم اطلاع رسانی وطنی برای شناخت بیشتر ایران ما در اختیار قرار می دهید سپاسگزاریم/ پاینده و سلامت باشید /

    • جناب ابراهیمی عزیز، درود بر شما.خیلی خوشحالیم که مطالب سایت مورد توجه شما بوده. این کمترین کاریه که میتونیم در قبال کشور عزیزمون و طبیعتی که متعلق به همه است انجام بدیم.

  2. پرنیان گفت:

    چرا فایل GPS قابل دانلود نیست؟؟؟ با وجود اینکه عضو سایت wikiloc هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *