از طارم زنجان به ماسوله گیلان

زنجان، درام، نوکیان، تازه کند، اندره، ماسوله(۲۲ کیلومتر، بیشترین ارتفاع: ۲۲۰۰ متر در گردنه ماسوله)

زمان پیمایش: مردادماه

پیمایش مسیرهای کوهستانی البرز که از دامنه‌های جنوبی به سمت دامنه‌های سرسبز شمالی می‌رسد جذابیت‌های دوچندانی را به برنامه می‌بخشد. مسیر نوکیان به ماسوله که در طی این پیمایش از مرز سه استان زنجان، اردبیل و گیلان می‌گذرد یکی از  جذاب ترین برنامه‌هاست..

مسیر 22 کیلومتری نوکیان به ماسوله از اندره

مسیر ۲۲ کیلومتری نوکیان به ماسوله از اندره

ایتدای سفر زنجان است و سفر به طارم. از زنجان با تاکسی‌های بین شهری و مینی بوس می توان به شهر درام(Darram) رسید. در این راه با گذر از کنار سد تهم(Taham) و در ادامه گذشتن از روی رود قزل اوزن که سفری طولانی را از چهل چشمه کردستان تا سفید رود گیلان دارد، در انتظار شماست. درام پس از آببر(Ab-bar) بزرگترین مرکز طارم می‌باشد.

ابتدای مسیر پیمایش روستای نوکیان(Nowkian) است و برای رسیدن به نوکیان با کرایه ماشین از درام، این مسیر ۱۷ کیلومتری که بخشی از آن آسفالته می‌باشد پشت سر گذاشته می‌شود.

گروه ما با اینکه ساعت ۵ از تهران حرکت کرده بود، به علت کندی حرکت مینی بوس کرایه‌ای در مسیر زنجان به درام، حدود ساعت ۱۲ظهر به نوکیان رسید.

در طول مسیر نوکیان به تازه کند بارها از این رود زیبا عبور می کنید.

برای رسیدن به ماسوله دو مسیر رایج وجود دارد که طبق برنامه مسیر دره‌ای موسوم به مسیر “اندره”(Andarreh) یا آندرق پیش پاست. تمام مسیر پا کوب بوده و با توجه به پیمایش در طول دره مسیر کاملاً مشخص است و خطر خاصی وجود ندارد فقط در طول مسیر بایستی مراقب خزندگان و بند پایان مانند عقرب باشید.

دره منتهی به روستای اندره

مقصد بعدی روستای تازه کند است که با طی مسافتی دو و نیم کیلومتری از میان دره‌ای سبز از باغ ها و بوته‌های وحشی تمشک و بارها عبور از رودی کوچک به آن رسیدیم. در این ساختمان دبستان کمال که زمانی پذیرای دانش آموزان بوده روستای تازه‌کند را مشخص می‌نماید.

طبیعت این دره زیستگاه مناسبی برای این لاک پشت هاست.

با توجه به محل کمپ شبانه در روستای اندره، ۵ کیلومتر پیمایش دیگر تا نزدیکی غروب آفتاب انجام گرفت. خستگی حرکت در زیر آفتاب در ساعات ظهر تا غروب، حرکت زود هنگام از تهران و حمل کوله های سنگین که از آب و مواد غذایی و وسایل شب مانی در طبیعت مثل چادر و کیسه خواب پر شده بود بخش زیادی از توان گروه را گرفت.

رودخانه، درختان و هوای پاک میزبان مسافران این مسیر است.

بخش دوم مسیر از روستای تازه‌کند به اندره خلوت و بکر است و دره‌ زیبا و سکوت حاکم بر آن بسیار زیباست. هر چه به سمت اندره پیش روی می کنیم هوا خنک تر می‌شود و این پیمایش تابستانی دره بسیار دلنشین است…. با دیدن اولین خانه‌ها در اندره و نزدیکی غروب آفتاب خوشحالیم که به یک آبادی رسیده و می‌توانیم استراحت کنیم. در این روستا زمینی مسطح در کنار جویبار در ارتفاع ۱۹۰۰ متر محل خوبی برای کمپ ما ساخته بود.

در مسیر تازه کند تا اندره مکان مناسبی برای کمپ در دره وجود ندارد و بهتر است برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که قبل از غروب به اندره برسید.

روز دوم بعد از استراحت کامل، روستا را به سمت گردنه ماسوله ترک میکنیم. مراتع سرسبز اطراف روستا میزبان دامداران گیلان هم هست.

مراتع اطراف روستای اندره

با رسیدن به بالای گردنه جاده خاکی ماسوله-خلخال پیش روست که ۱۲ کیلومتر باقیمانده تا ماسوله در شرایط بارندگی طی می‌شود. از جذابیت های گذر از البرز همین بس که روز قبل در زیر آفتاب این سوی کوه به عطش افتاده و روز دیگر در باران آن سوی کوه مسیر را طی کردیم. باران در مرداد و خنک شدن هوا در این ماه از موهبت های سفر ما به ماسوله بود.

باران تابستانی در گردنه مشرف به ماسوله

مقصد ما روستای ماسوله، که در باران تابستانی بسیار باطراوت بود

گشت و گذار در ماسوله همیشه لذت بخش است. خصوصاً برای ما که راه درازی را پیموده بودیم. کازو، دوست جدید ژاپنی، که در ماسوله با هم آشنا شده بودیم در طول آن یک شبانه روز دیدگاه خوبی از توریست را به ما نمایان ساخت.

و آخر این پیمایش...

و آخر این پیمایش…

مطالب مرتبط

۲۷ دیدگاه‌

1. زینب نونژاد گفت:

یکی از دوست داشتنی ترین سفرها
    گذشتن از کنار رودخانه، درختان سبز، آسمان آبی، صدای گذرآب، جزییات ریز طبیعت به همراه دوستان خوب، انرژی رفتن با کوله پشتی پر از توشه سفر را تامین می کند و وقتی میرسی به روستای اندره جایی که چادر بر پا میکنی و شب با صدای رودخانه میخوابی معنی سطح مسطح را می یابی.
    صبح با کمل پر آب راهی ماسوله میشوی. گله گله گوسفند در دره ودشت های سبز چهره دیگری از طبیعت را نشانت میدهد. مه کم کم فضا را پر میکند. تا جایی که سراپا خیس شده و بیش از دو متر جلوتر را نمی بینی. و در نهایت ماسوله روستایی که در هر سفر جذاب تر جلوه می کند، پر از زندگی و نشاط.
    با همسفری جدید ماسوله دیدنی تر می شود.
    شیرینی های ماسوله،انجیر، میرزاقاسمی و چای کمر باریک در ماسوله، خوردنی تر از هر جای دیگر است.

2. سلام علیکم

اگه ممکن تصاویر غیر شخصیتون که در مسیر کوهنوردی و از طبیعت گرفته اید ، برامون بفرستید تا در وبلاگ دوستداران روستای تات قرار دهیم

التماس دعا

یا علی

• سلام به شما
      ممنون که به ما سر زدین و گزارش طارم به ماسوله را خوندین. ما در این سفر از روستاهای زیبای طارم گذشتیم و از طبیعت لذت بردیم…بیشتر عکس هامون رو در همین وبلاگ قرار دادیم که امیدوارم براتون قابل استفاده باشه.

• ناشناس گفت:

سفر توریست های عزیز رو به طارم خیر مقدم مینماییم . چیزی ک ما طارمی ها رو ناراحت میکنه ریختن زباله در کوه و باغ های طارم است بیشتر از همه شکستن شاخه ها .

• درود بر شما، با شما موافقم. این بی اخلاقی ها بسیار آزار دهنده است. فرهنگ سازی فقط به کمک مردم بومی نقش به سزایی در گردشگری داره.

• سیاوش پارسی گفت:

درود مسیر زیبای طارم نمونه ای از زیبایی های ایران عزیز است که امیدوارم به همت همه عزیزان هموطن چه ساکنین این منطقه و چه گردشگران برای حفظ آن نهایت تلاشمان را بکنیم و منتظر سازمانها و دولت نباشیم دوست عزیز ساکن طارم فاضلابی که داخل رودخانه ریخته میشه ناشی از بی رحمی ماست و زباله هایی که جای جای طبیعت زیبای کشورمان ریخته میشه همینطور با کمی دقت و زحمت میتوان از اکثر این آلودگی ها پیشگیری کرد
      متاسفانه با سرعتی که در آلوده کردن محیط زیست داریم در چند سال آینده چیزی از طبیعت ایران باقی نمیماند به خودمان بیایم و امکان دیدن این زیبایی ها را به فرزندانمان هدیه دهیم .

3. الهه گفت:

واقعاً ممنونم احسان
    خاطرات با این کارتون کهنه نمیشن …

4. hedayati گفت:

وبلاگ زیبایی دارید ازکار وزحمت شما سپاس گزارم.

5. reza گفت:

6. J.M گفت:

با سلام
    واقعا” خوش به حالتان .
    من مثل شما اهل سفر به اینچنین مکانهایی می باشم.
    جای شما خالی , سال ۹۲ همراه خانواده سفری به آبشار لاتون داشتم.

7. ناشناس گفت:

منطقه خرمنه سر در طارم هم از زیباترین هست من بهزاد از طارم

8. H.h گفت:

با سلام.دوستان من هم چند ساا پیش این مسیر رفتم.واقعا یکی از زیباترین و رویاییترین مسیرهای کوهنوردی ایران هست.با خواندن گزارش سفر شما خاطراتم زنده شد.با سپاس

9. اردشیر گفت:

با سلام .
    بدون شک یکی از مناطق زیبای استان گیلان همین جا می باشد.
    افسوس که منابع طبیعی و جنگلداری و محیط زیست به این زیستگاه ها توجه نمیکند .
    من خودم بومی این بخش هستم . شاید برای شما مردم ایران زمین جالب باشد بدانید که این منطقه زیستگاه گونه های جانوری خاصی می باشد: پلنگ خرس آهو گوزن عقاب اما شکار می شوند و هیچ کس دلش نمی سوزد . روزگاری درختانی با شکوه در این زیستگاه وجود داشت ولی الان هیچ . چه کسی دل می سوزاند . از آن بدتر بخشی از منطقه حصار شده و در آن جا کشت فندق انجام میشود . همه اینها غیر قانونی است ولی قانونی انجام میشود ! چه کسی دل می سوزاند . رودخانه ها پر از ماهی قزل آلا و … بود ولی الان فاضلاب ها آنجا ریخته میشود ! ماهی مردن . چه کسی دل می سوزاند .

10. آرین کوکانی گفت:

سلام
    امسال تابستون تقریبا اواخر شهریور من همین مسیر و تنها رفتم و چون هم صحبتی نداشتم مسلما دقتم به اطراف بیشتر بود.دیدن چندین نمونه از حیاط وحش سرزمین عزیزمون از نزدیک برای من خیلی جالب بود.
    شب اول گرگ و نزدیکهای صبح گرازو…واقعا جاذبه های بکر ودیدنی داره کشورمون.بعداز رسیدن به ماسوله با دوتا خانم و آقای کانادایی آشنا شدم که معتقد بودن در کشور ما میشه چهار فصل و در یک روز تجربه کرد…واقعا میشه…وطنم به دور از دست و چشم ناپاکان و بد طینتان سربلند باشی.

• سیاوش پارسی گفت:

درود بر شما واقعآً همینطوره و اگه ما مردم به فکر طبیعت کشور عزیزمان نباشیم از هیچ کسی کاری ساخته نیست وظیفه اصلی حاکمیت آموزش و فرهنگ سازی است که متاسفانه فعلاً وقت نداره و اگه خود ما به فکر نباشیم چند سال دیگه از ایران زیبا چیزی باقی نمیمانه .

11. ناشناس گفت:

سلام دوستان ما سه نفر بودیم که از کرمانشاه روز شنبه صبح ۵مهر۱۳۹۹ حرکت کردیم و ساعت ۴غروب روز شنبه از روستای تازه کند شروع کردیم به بیاده روی و بعد گذشت حدود ۲ساعت و نیم به روستای اندره رسیدیم و شب رو در منزل مردمان بسیار مهمان نواز روستای اندره صبح کردیم و روز یکشنبه ساعت ۸صبح به سمت ماسوله حرکت کردیم و ساعت ۱۲ به بناگاه محیط بانان رسیدیم و نهار خوردیم و دوباره به سمت ماسوله حرکت کردیم و حدود ساعت ۳ونیم عصر به ماسوله رسیدیم.
    بعد گذشت استراحت یک ساعته با خودرو کرایه ای از ماسوله به سمت اندره آمدیم که شب رو دوباره مهمان خانه های گرم اهالی روستای اندره بودیم و صبح روز دوشنبه ساعت ۸صبح از روستای اندره به سمت تازه کند حرکت کردیم و ساعت ۱۰ به روستای تازه کند رسیدیم.
    هرچقدر از جذابیت و طبیعت فوق عالی این منطقه بگم کم گفتم واقعا عالی بود فوق العاده زیبا و…….