آبشار خرپاپ(پیرانشهر، استان آذربایجان غربی)

در یک کلام، دیدنش آنقدر می ارزد که بیش از هزار کیلومتر برایش سفر کنی تا به جنگل های پردانان برسی. هدیه طبیعت به من در نیمه خرداد، گشت در میان جنگل های بلوط پردانان و دیدن آبشار خرپاپ در یک عصرگاه بهاری بود. زمانی که خورشید مایل در سمت غروب بود و حس پرواز در بالای یک تپه جنگلی را داشتم.

آبشار خرپاپ، خرداد ۱۳۹۹

بعد از یک گشت کوتاه در بازارهای پیرانشهر جاده سردشت را پیش گرفته بودیم. ظهر بود و قصد توقف در جایی برای نهار را داشتیم. تصور میکردیم که به روستای گزکسگ(۲۵ کیلومتریه پیرانشهر) برویم و آنجا ناهار را خورده و از آنجا راهی خرپاپ شویم.

روستای گزکسگ در ۲۵ کیلومتری جنوب پیرانشهر

در بیشتر سفرنامه ها مبدا پیاده روی به سمت خرپاپ از این روستا بود. در واقع کسانی که قصد دارند تمام مسیر را پیاده بروند از گزکسگ Gazkasg شروع می کنند. با توجه به ماشین رو بودن ابتدای مسیر انگیزه ای برای پیاده روی در این قسمت نبود و ترجیح دادیم که با توجه به وقت تنگ عصر گاه حتما با ماشین تا محل مورد نظر برویم. در سایه دیوار خانه یک مرد مهربان ناهار را خوردیم و ایشان به ما راهنمایی کردند اگر قصد دیدن آبشار را دارید و می خواهید وانت کرایه کنید باید به روستای “قبر حسین” که روستای بزرگی است بروید. جاده خاکی هم از همانجا شروع می شود. گزکسگ چند خانه بیشتر نبود و مغازه هم نداشت. به توصیه ایشان بعد از طی دو کیلومتر به قبر حسین رفتیم و در اولین مغازه شماره آقا خلیل را به ما دادند و پس از کمی توقف و پارک ماشین ها، ایشان هم رسیدند و سوار شدیم.

مسیر شیب دار جنگلی و خاکی است و بهتر است با خودروی مناسب طی شود. تقریبا نیم ساعت سواری داشتیم و بالاخره آقا خلیل، پاترول وانت را در روی تپه ای که آخر مسیر بود، متوقف کرد. راه را به من نشان داد. در پایین دره رودی می خروشید و یک پل فلزی بر روی آن بود. گفت باید از روی پل رد شده و در آن سو به دره مقابل که آب آبشار از آن می آید بروید. مسیر تقریباً دو کیلومتر بود ولی پر شیب. در راه رفت با توجه به عکس گرفتن های فراوان و آهسته رفتن تقریباً ۱ ساعت و بیست دقیقه طول کشید و در برگشت سربالایی ۵۰ دقیقه ای مسیر را برگشتیم که زمانی که رسیدیم تقریباً غروب بود. از پل فلزی که گذشتیم به سمت راست رفته و به یک پل چوبی رسیدیم از روی آن هم گذشتیم و بعد در خلاف جهت رودی که از آبشار می آمد بعد از جند دقیقه در پای خرپاپ بودیم. پرتاب قطرات آب در نزدیکی آبشار حکم یک دوش را برایم داشت و حسابی خنک شدم.

اولین منظره و شروع مسیر خرپاپ
مسیر انتهای دره در آن سوی رودخانه و دره مقابل است.
پل رودخانه را باید نشان کرد و به سمتش رفت، مسیر کاملا پاکوب و مشخص است.
مناظر ابتدای مسیر و کوهستان های پر برف مرزی
مسیر آبشار خرپاپ
مسیر آبشار خرپاپ در خرداد ماه
در نزدیکی رودخانه
جنگل های بلوط جلوه و سرمایه این منطقه اند
زمانی که به پل می رسید باید به سمت راست و سمت دره مقابل که رودی در آن جاری است بروید.
منظره رودی که از آب شدن برف ها اینچنین گل آلود است
آبشار زیبای خرپاپ در دل جنگل های زاگرس

از بالای تپه محل پیاده شدن از ماشین تا رودخانه تقریبا ۲۵۰ متر ارتفاع کم می شود و ارتفاع آبشار خرپاپ از سطح دریا ۱۵۰۰ متر است. بلندای آبشار حداقل ۲۰ متر به نظر می رسید و در نیمه خرداد بسیار خروشان بود. مسیر دیگری هم وجود دارد که از قبر حسین در کنار رود در داخل دره تا خرپاپ می آید ولیکن اینکه از آب می گذرد یا نه یا در همه فصل قابل عبور است را اطلاعی ندارم.

در طول مسیر یک باغ محصور دیدیم که دو سگ نگهبان هم داشت و صاحبش آنجا را باغ گردو کرده بود. چشمه ای در طول مسیر ندیدیم ولی احتمالا وجود دارد.
برای هماهنگی و کرایه وانت به سمت آبشار خرپاپ می توانید با آقا خلیل ۰۹۱۴۷۶۵۹۲۳۰ درروستای قبر حسین تماس بگیرید.

در طول lمسیرهیچ امکاناتی نیست و هر آنچه نیاز دارید باید از روستای قبر حسین تهیه کنید.

برای آشنایی بیشتر با مسیر تا آبشار خرپاپ فایل GPS در Wikiloc قرار داده شده است.