پیمایش دره شلا از سد کارون به شیمبار(اندیکا، استان خوزستان)

ازمعنی شیمبار(شینبار) که پرس و جو کنید به کلمه بهار می رسید… شیرین بهار…که براستی این نام برازنده این خطه زیباست… شیمبار منطقه ای است در میان کوه های زاگرس در ۷۵ کیلومتری شهر مسجد سلیمان که در زیر پای کوه زیبای دلا(Dela) آرام گرفته است. شیمبار سرشار از چشمه ها و رودخانه هایی است که در فصل پر آبی دشت را به تالابی زیبا با بوته هایی سر برافراشته از آب تبدیل می کند و تابستان تالاب بی آب شده و چهره ای دیگر از خود نشان می دهد و بوته های وحشی و انار و انگور و … خودنمایی می کنند.

شیمبار در قاب عکس

شیمبار در قاب عکس

مقصد ما شیمبار است و شروع حرکت ما از ابتدای دره شلا مجاور با سد شهید عباسپور. مسیری در کنار رودخانه که در نوروز به نسبت پر آب است.

شقایق بهاری

شقایق بهاری

ابتدار دره شلا، ورودی رودخانه به دریاچه سد شهید عباسپور

ابتدای دره شلا، ورودی رودخانه به دریاچه سد شهید عباسپور

پیمایش دره شلا به سمت شیمبار در باران بهاری

پیمایش دره شلا به سمت شیمبار در باران بهاری

منابع آبی این رود از چشمه هایی است که در میانه راه به آن می رسیم و آبشار نگین که در انتهای مسیر است. آبشار نگین با ارتفاعی در حدود ۶۰ متر از شط شیمبار به کمک تونل دست ساز و تاریخی نگین تغذیه می شود و آب شیمبار را به رودخانه می رساند.

آبشار نگین

آبشار نگین

سبزه های بهاری و درخت کهن سال کنار

سبزه های بهاری و درخت کهن سال کنار

مسیر سد کارون تا شیمبار تقریبا ۹٫۵ کیلومتر است که طی مسیر در حدود۴ ساعت طول می کشد. مسیر کامل در کنار رودخانه است و نیازی به عبور از عرض رودخانه نیست.  در طول مسیر به سمت شمال غربی و به سمت شیمبار کافیست مسیر را در سمت چپ رودخانه ادامه داد و پاکوب هایی که گهگاهی از کنار یک روستا عبور میکند یا گاهی در کنار آب  شما را به آبشار پرخروش نگین می رساند.

درخت با سخاوت کنار، ما را میهمان خود کرد.

درخت با سخاوت کنار، ما را میهمان خود کرد.

رودخانه شلا

رودخانه شلا

در این پیمایش از چند روستای کوچک و بی امکانات با ساکنان کوچ نشین عبور کردیم. به خاطر صعب العبور بودن و نبود جاده بردن مصالح بسیار سخت است. خانه ها تماما از سنگ  و کاه گل بود. کودکان چشم انتظار مسافر و با چشمانی براق و کنجکاو که ما را نظاره می کردند و مردمانی مهربان که با طبیعت خو گرفته اند. بردن هدیه هایی کوچک حتی به کوچکی شکلات از سوی گردشگران این کودکان را شاد خواهد کرد.

روستاهای کوچک و فقیر دره شلا

روستاهای کوچک و فقیر دره شلا

بچه های پاک شلا

بچه های پاک شلا

دره شلا در محدوده منطقه حفاظت شده شیمبار است.بعد از پیمایش تقریبا ۸ کیلومتر در زیر آبشار نگین هستید. غرش آب صدا را به صدا نمی رساند. در اینجا دوراه دارید یا به رودخانه بزنید و به آن سوی آب رفته و از جاده خاکی بالا رفته و به روستا و شط شیمبار برسید که در فصل پرآبی خیلی توصیه نمی شود. راه دوم انتخاب ما بود که از میان جنگل بلوط که اینجا انبوه هم شده در کنار آبشار بالا رفتیم و بعد از طی ۱٫۵کیلومتر مسیر شیب دار در انتها با دیدن شکوه شبمبار به آرامش رسیدیم. در تمام این مسیر صدای خروش آبشار حیران کننده است.

روستای نگین در نزدیکی شیمبار

روستای نگین در نزدیکی شیمبار

آبشار نگین در فصل بهار خروشان است.

آبشار نگین در فصل بهار خروشان است.

در کنار شیمبار محور دسترسی خوزستان و چهار محال و بختیاری است که با ساخت این جاده رفت و آمد به شیمبار بسیار آسان شده است.  چند مغازه فروش خوراکی و آلاچیق برای گردشگران وجود دارد.  در ایام نوروز امکان تهیه نان محلی هم بود.

نگهبان کوچک!

نگهبان کوچک!

نمایی از دره بر فراز آبشار نگین

نمایی از دره بر فراز آبشار نگین

شیمبار در یک روز ابری و بارانی نوروزی

شیمبار در یک روز ابری و بارانی نوروزی

در مسیر شهر مسجد سلیمان ، قبل از تونل دلا منطقه شیمبار و بعد از تونل  منطقه دشت گل  مناظر دیدنی را پیش چشم شما به تصویر می کشد.

نمایی از منطقه دشت گل اندیکا

نمایی از منطقه دشت گل اندیکا

برای آشنایی بیشتر با منطقه فایل GPS پیمایش مسیر در wikiloc قرار داده شده است.

مطالب مرتبط:
دشت سوسن(ایذه، استان خوزستان)
دریاچه سد شهید عباسپور(منطقه سید احمد، استان خوزستان)
مسجد سلیمان شهر اولین ها(استان خوزستان)

مطالب مرتبط

۸ دیدگاه‌

  1. مهسا پايان گفت:

    ممنون از مطلب که به این زیبایی تحریر شده بود

  2. مهرداد گفت:

    بسیار سپاس از دوستانی که در تهیه ی این وبلاگ و به تصویر کشیدن مناظر زیبایی از ایران عزیز زحمت کشیده اند که با دیدن آن احساس غرور به هر ایرانی دست میدهد که چنین کشور زیبایی داریم و به داشتن آن افتخار میکنیم اما گاهی نسبت به معرفی آن کم لطفی میکنیم . آرزو میکنم فرصتی دست دهد تا از جای جای این کشور زیبا دیدن کنیم البته دیدن بعضی از تصاویر که مناطق بسیار محروم را به تصویر کشیده باعث تاسف شد که امید است روزی نسبت به رفع این محرومیت ها اقدام سازنده شود .

  3. محمدرضایی گفت:

    سلام . خسته نباشید میخواستم بدونم که از کدام مسیر و چگونه به محل آغازپیمایش رفتید ممنونم

  4. گل گفت:

    عالیه صد بار رفتمه

  5. ناشناس گفت:

    سلام
    لطفا یه شماره تماس بذارید که بشه بصورت تلفنی راهنمایی گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *