آبشار آبگرم کلات(استان خراسان رضوی)

روزهای اخر شهریور در سفری که به شمال شرق داشتیم، بخشی از برنامه گشت و گذار در منطقه کلات بود. بدلیل کوهستانی بودن منطقه تنوع طبیعی و چشم اندازهای زیبایی در این منطقه دیدیم که در نوع خود هیجان سفر را بیشتر می کرد.

آبشار زیبای آبگرم کلات

در ورود به منطقه کلات دیدن آبشار آبگرم اولین برنامه مان بود. این توضیح را باید اضافه کنم که کلات نادری یک شهر است و منظورم از منطقه کلات تمامی اطراف در شعاع ۵۰ کیلومتری آن است.

روزی را به گشت در سرخس پرداخته بودیم و تصمیمی داشتیم برای شب مانی خودمان را به آبگرم برسانیم که صبح اول وقت به سمت آبشار آبگرم برویم. یاد م می اید حوالی یک شب بود که گیج و گنگ به روستای غرق در خواب ابگرم رسیدیم و در جایی پارک کردیم و شب را را در خودرو به صبح رساندیم. خواب راحتی بود اما گرم بود. شاید اگر می دانستیم که با ماشین می شود جاده خاکی  آبشار را کمی بالاتر رفت، در داخل ده توقف نمی کردیم. چرا که صبح روستا معمولا پر تردد است و آبگرم به نسبت روستای بزرگی است.

دوراهی در روستا که باید به سمت راست می رفتیم
انتهای روستای آبگرم به سمت جاده خاکی
محلی که ماشین جلوتر نمی رفت به علت جاده سازی
ابتدای مسیر که جاده بود در شهریور بسیار خشک بود

ابشار آبگرم کلات کجاست؟

از مشهد باید راهی جاده کلات نادری  شد. ما از سرخس می رفتیم و از کنار گذر اتوبانی مشهد در شمال شهر به سمت جاده کلات رفتیم. جاده دوطرفه پر پیچ و خمی در مسیر کلات در انتظار است.یک فرعی به سمت دهستان پساکوه بخش زاوین می رود و فاصله آبگرم تا سر جاده اصلی حدود ۵ کیلومتر است. روستای آبگرم کلات تا مرکز مشهد تقریباً ۸۰ کیلومتر فاصله داردو حدوا ۱٫۵ تا دوساعت ماشین سواری زمان می برد. از روستا تا آخرین نقطه ای که ماشین می رود که در زمان بازدید ما شهریور ۱۴۰۰ جاده خاکی مسدود بود(به علت پل سازی) تا خود آبشار حدود ۴٫۵ کیلومتر است که باید برای این قسمت هم دو ساعت زمان در نظر گرفت. چشمه ابگرم هم حدود یک کیلومتر بعد از آبشار است که ما به علل مختلف به آنجا نرفتیم.

در مسیر آبشار:

بعد از صبحانه نه چندان مرفح به علت کمبود سایه سار و اصرار بر روفتن زودتر ماشین را تا آخرین نقطه ای که می شد برد رساندیم و از انجا راهی مسیر زیبای آبشار شدیم. در کنار جویبار نسیم خنکی می آمد. آخرای جاده خاکی سرویس بهداشتی خوبی بود و بعد یک کافه که به نظر فعال نمی آمد. مسیر رفت را با آرامش خاص و کنجکاو در کنار رود و داخل دره می رفتیم و پوششش گیاهی زیبایی بود. ولی خب کند پیش می رفتیم. یعنی میشد از مسیر رود خارج شد و در سمت چپ رود(یعنی اگر در جهت حرکت آب باشیم سمت چپ) پاکوب بود و به سرعت می شد مسیر طی کرد. در بخشهایی رود از داخل یک کال می گذشت که دیگر بالا آمدیم و عملا وارد دشتی شدیم که آب جاری بود. مسیر به هیچ وجه گم نمی شود. چرا که دنبال کردن آب، به آبشار می رسد. قبل از آبشار سایه سار خوبی بود که چوپانان در آنجا بودند. با اینکه آفتاب بود ولی در کنار آب و سایه هوای لطیفی بود. تا در انتها که آبشار نمایان شد. آبشار زیبایی بود و در بالا و پایین آن تفرجگاه خوبی در میان درختان بود. ما روز غیر تعطیل انجا بودیم و منطقه خلوت بود و آرامش خاصی در آنجا حکم می کرد. پا را در بالای آبشار به آب زدیم و گرمای محسوس آبشار را درک کردیم. حیف که تا چشمه آبگرم که حدود یک کیلومتر جلوتر بود نرفتیم تا دمای آن را  تخمینی بزنیم.

در برگشت که ظهرگاه بود، از مسیر های پا کوب و بدون عبور از آب با سرعت بیشتر تا ماشین را طی کردیم. ارتفاع آبشار حدود ۲۵ متر برآورد کردم و به نوع خود هم آبشار زیبایی بود که آبگرم بود و مسیر دلنشین و متنوعی داشت و زیستگاه خوبی برای جانوران به شمار می رفت.

ابتدای دره گذر از صفحه سنگی بود به سمت بالا. این عکس در برگشت گرفته شده
چشم انداز دره از بالای آبشار
رسوبات جالب حال از آب چشمه آبگرم در نزدیکی آبشار

نکاتی برای سفر به آبشار آبگرم کلات:

-در تابستان به علت استقبال زیاد گردشگران پیشنهاد می شود که روز غیر تطعیل به آبشار بروید.

-حفظ محیط زیست شکننده آنجا بر همه گردشگران واجب است. زباله های خود را به شهر های بزرگ برسانید زیرا که ساز و کار جمع آوری زباله در روستا خود به اندازه کافی مشکل دارد و باری بر آن تحمیل نکنیم.

-آب آشامیدنی ضروری است چون من چشمه ای در نزدیکی ندیدم.

-زیر آبشار رفتن را از دست ندهید که بسیار لذت بخش است و اگر عجله در کار نباشد به نظرم که اتراق یک روز کامل در نزدیکی آبشار بسیار می چسبد.

– آبشار در ارتفاع ۱۲۰۶ متری از سطح دریاست. مسیر پیاده روی در حدود ۴٫۵ کیلومتر با کسب ارتفاع ۲۰۰ متر است که پیاده روی آن بسته به سرعت یک تا دو ساعت زمان می طلبد.