تپه شگفت انگیز خورنج(پیرانشهر، استان آذربایجان غربی)

پدیده های خاص زمین شناسی پتانسیلی برای گردشگری است و خوشا بحال آنهایی که از این فرصت برای رونق گردشگری محلشان استفاده می برند. خورنج هم از آن دسته مکان هاست که باید دید و با تفکر دید. سنگهایی که بر روی یک تپه وسیع از هم پاشیده اند و مادر طبیعت با فرسایش بادی و آبی آنچنان به آن ها شکل داده که می تواند ساعت ها هر کسی را مشغول به خودش بکند. پدیده اولی که در این منطقه رخ داد شاید حذف فشار لایه های زمین باشد که سنگ ها بالا آمده اند و متلاشی شده اند و پدیده دوم کروی شدن است که سنگها با لبه های تیز آنقدر به سمت کروی شدن و فرسایش لبه ها می روند تا پایدارتر شوند.

چطور به خورنج برسیم؟

روستای خورنج(khoranj) از توابع لاجان شهرستان پیرانشهر است. فاصله خورنج تا پیرانشهر از جاده اصلی ۴۵ کیلومتری است.

در صورتی که با اتوبوس سفر کرده باشید بهترین مسیر پیرانشهر بوده و از آنجا با کرایه کردن تاکسی دربست به مقصد خورنج می توان به این روستای جالب رسید برای گشت و گذار در میان سنگها و لذت بردن از محیط، توصیه ام عصر و غروب یک روز بهاری است.

این سنگ یکی از معروفترین سنگهای خورنج است، هم به سبب عمودی بودنش هم لانه لک لکش

خاطره ای از خورنج

ما در سفری که از مهاباد به سمت پیرانشهر در حرکت بودیم، قصد دیدنا به عنوان خورنج منزلی بین راهی داشتیم. همان ابتدا که به روستا رسیدیم بدون شناخت به داخل کوچه ها رفتیم و سعی کردیم راهی بیابیم تا تپه را بهتر ببینیم. تپه سنگی وسیع بود و هرجایش زیبایی های خود را داشت. بالاخره در نزدیکی مسجد پارک کردیم وبه دنبال گشت و پیدا کردن فضای مناسب کمپینگ بودیم. تا اینکه جلوی مسجد آقای احمدی را دیدیم و همکلام شدیم. جوان بسیار با مجبت و خوشرویی بود. ایشان همان محلی را که به دنبالش بودیم به ما معرفی کرد. جایی که چند سکوی سیمانی در فضایی وسع جهت کمپینگ ساخته شده بود.

خانه های روستای خورنج
انگار که پاهایش در هواست D:

شب مانی در خورنج

اگر چادر و کیسه خواب و لوازم کمپینگ به همراه باشد، چند سکوی سیمانی روبه روی تپه سنگی در انتهای روستا ساخته شده است که با داشتن حداقل امکانات مثل دستشویی و شیر آب فضای مناسبی برای کمپ است. آنسوی خیابان در نزدیکی  محل کمپینگ یک مغازه هم وجود دارد.

در زمان بازدید ما خرداد ۹۹ شرایطی برای کرایه اتاق و خانه دیده نشد و در صورتی که قصد شبمانی باشد، توصیه ما به همراه داشتن لوازم کمپینگ است.