پل سنگی (خضری دشت بیاض، خراسان جنوبی)

راستش را بخواهید، می دانستم به دنبال چه چیزی بودم ولی نمی دانستم چقدر عظیم و با ابهت است. حتی در تمام مسیر کوه پیمایی که پل پیش چشمانم بود متوجه این عظمت نشدم. تنها و تنها وقتی درک کردم که پشت به کوه نظاره گر منظره  پل و دشت بودم.

چشم انداز محسور کننده ی پل سنگی
نمای دور پل سنگی

داریم درباره پل سنگی خضری دشت بیاض صحبت می کنیم، یک جاذبه طبیعی که گفته می شود بر بر اثر زلزه بوجود آمده است. خضری دشت بیاض از توابع شهرستان قائنات در خراسان جنوبی  است و پل سنگی معروف این منطقه در حدود دوازده کیلومتری شمال غرب این شهر و دو کیلومتری شمال شرق روستای ثغوری قرار گرفته است.

در دور دست اگر دقت کنید پل را پیدا خواهید کرد

برای رسیدن به این پل طبیعی – که البته واژه پل بدان معنا نیست که قابل تردد باشد- باید خود را به شهر خضری دشت بیاض برسانید و از آنجا مسیر روستای ثغوری را پیش بگیرید، از این نقطه می بایست از بومیان کمک بگیرید تا مسیر کوهستانی پل را به شما نشان بدهند، جاده نچندان مناسب کوهستانی تا نزدیکی های پل می رود. از آنجا می بایست ادامه مسیر را پیاده گز کنید. بسته به سرعت و قدرت شما چیزی بین چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت و نیم راه پیاده دارید. مسیر بالا رفتن تقریبا مشخص است و باید با احتیاط بالا بروید.

بسوی خضری دشت بیاض
خوش آمدید
روستای ثغوری
روستای ثغوری
روستای ثغوری
روستای ثغوری
روستای ثغوری
روستای ثغوری
انتهای جاده مناسب نبود، پس از چند پیچ قبلتر پیاده شدیم، پل سنگی در انتهای تصویر
سهند، کوچکترین بازدید کننده ی پل
در یک روز بارانی سینه کش کوه را رفتیم تا پای پل
منتظر رنگین کمان بودیم
منظره دشت رو به روی پل سنگی
جاده ی نچندان مناسب کوهستانی پل سنگی

گفته می شود این پل قسمتی از سقف غار پارس است که پس از زلزله سال ۱۳۴۷ فروریخته است و بقایای سقف غار که شکل گنبدی داشته است این پدیده را بوجود آورده است. در این سفر فرصت کاوش بیشتر در مورد غارپارس و ورود به آن را نداشتیم. اما بقایای غار هنوز وجود دارد و چند دهانه ورودی نیز که دقیقا نمی دانم کدامیک ورودی اصلی است دیده می شد.

نمای زیر پل
حدس می زنم این ورودی باقی مانده ی غار پارس باشد.
بدون شرح
پل سنگی
دست به سنگ برای رسیدن به بالای پل
جلوه ی سطح پل سنگی
احتیاط را فراموش نکنید
سطح پل ناهموار و لغزان است
تخلیه انرژی
عظمت
و تمام…

امکان رفتن به روی پل سنگی وجود دارد، ولی بجد توصیه می شود که ریسک رفتن به روی پل را نکنید و برای عکاسی به همان اوایل پل اکتفا کنید.

برای آشنایی با مسیر دسترسی به پل سنگی خضری دشت بیاض یا ثغوری فایل GPS در Wikiloc قرار داده شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *