تالاب هشیلان (کرمانشاه، استان کرمانشاه)

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان که حدودا در ٣٠ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار گرفته است یکی از مهمترین تالاب های ایران می باشد که کمتر نامی از آن شنیده شده است. هه شی در زبان محلی به معنی مار و لان نیز بیانگر لانه است، بنابراین علاقه مندان می توانند حدس بزنند که چه نوع اکوسیستمی در انتظار آنهاست.

تابلوی نصب شده توسط سازمان محیط زیست کشور
پوشش گیاهی نی تمام تالاب را پوشانیده است

در سالهای اخیر تالاب هشیلان با خشکسالی گسترده ای دست و پنجه نرم میکرده است ولیکن خوشبختانه با بارشهای خوب نوروز ٩٧ وضعیت تالاب، هرچند برای مدتی کوتاه رو به بهبود است؛ و ما خوش شانس بودیم که در سالی پر آب به دیدار این تالاب رفتیم.

سراب سبزعلی یا سرچشمه اصلی تامین آب تالاب

این تالاب زیستگاه گونه های جانوری زیادی است؛ از جمله این جانوران میتوان به مارهای آبی، قورباغه ها، لاکپشت ها و انواع پرندگان شامل حواصیل، انواع اردک، بوتیمار،انواع کشیم، غازخاکستری، لک لک و انواع پرندگان شکاری و همچنین انواع ماهی ها را نام برد. تالاب هشیلان زیر نظر سازمان محیط زیست کشور می باشد، عمده ی آب تالاب از سراب سبزعلی که در نزدیکی آن قرار دارد تامین می شود اما در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کم آبی سراب سبزعلی طرح  انتقال آب سد گاومیشان به هشیلان برای مقابله با خشکی این زیست بوم طبیعی افتتاح شده است. توسعه ی سایت پرنده نگری در این تالاب نیز در دستور کار قرار دارد؛ در هنگام بازدید ما پایگاه سازمان محیط زیست درست در نزدیکی سر چشمه (سراب سبز علی) این تالاب فعال بود.

لاکپشت در میان جاده
تاسیسات مدیریت آب تالاب
کانال انتقال آب که در نزدیکی تالاب سرپوشیده می شود
کانال و جاده های های طرفین آن به همراه تالاب

تالاب هشیلان از شمال به کوه خورین و از جنوب به کوه ویس منتهی می گردد که در میان منطقه ی ۲۰۳۱ هکتاری شکار ممنوع هشیلان قرار گرفته است. تالاب دارای حدود ١١٠ جزیره ی کوچک و بزرگ است که در گستره ی حدود ۴۵۰ هکتاری این تالاب پراکنده شده اند؛ البته امکان تشخیص این جزیره ها به دلیل وجود پوشش گیاهی نی در بستر تالاب وجود ندارد. در زمان بازدید با یکی از محلی ها که در کنار سراب حضور داشت هم کلام شدیم و وی به وجود کشاورزی در بعضی از جزایر این تالاب اشاره کرد که البته فرصتی برای تحقیق بیشتر برای ما وجود نداشت چرا که خورشید در حال غروب کردن بود و برنامه ی ما فشرده.

غروب و سراب سبزعلی
و تمام…

راه رسیدن این تالاب با وجود قسمتهای خاکی برای ماشین های سواری مطلوب است. برای رسیدن به هشیلان می بایست جاده ی کرمانشاه – روانسر را طی کنید و قبل ازرسیدن به سراب یاوری از سمت راست جاده خارج شوید و جاده ی فرعی را تا انتها طی کنید.

برای جزییات بیشتر و اطلاع از مسافت ها فایل GPS مسیر در Wikiloc قرار داده شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *