هرانده به خمده(فیروزکوه، استان تهران)

پیمایش سبک در مسیر شش کیلومتری هرانده(Harandeh) تا خمده(Khomedeh) که در کنار نمرود می گذرد، به نظر من یکی از زیباترین و چهارفصل ترین مسیر های گلگشت ایران است. سر تا سر مسیر باغات سیب و سایر میوه هاست و نمرود حیات بخش. نمرود می رود تا حبله رود شود و به سمت گرمسار و در نهایت کویر مرکزی برود.

دره رود نمرود
در مسیر خمده

ارتفاع هرانده در ابتدای مسیر ۱۸۲۰ متر و ارتفاع انتهای مسیر در خمده ۱۷۴۰  متر است.

این مسیر را می توان در غالب برنامه نیم روزه یا برنامه ای تمام روزه و با استراحت های متنوع و گشت کنار رودخانه گذراند.  جهت رود از هرانده به سمت خمده (Khomedeh) است. هرانده روستایی در نزدیکی جاده اصلی(تهران-فیروزکوه) و تقریبا در ۱۳ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه است. برای آنهایی که به هیجان علاقه مند هستند در این مسیر امکان دیدن غار زیبای بورنیک وجود دارد. در مورد بورنیک اینجا بخوانید.

زرشک های شهریور
فضای جالبی از حلزون ها ایجاد شده بود
آسمان آبی آرزوی شهرهای بزرگ به راحتی در اینجا میسر است
اوایل شهریور است و هنوز کمی زود است تا وقت چیدن شود

مسیر  شیب ملایمی دارد و اگر خیلی با آرامش طی شود، حداکثر سه ساعت طول می کشد. در طول مسیر پاکوب نشانه راه است و حرکت در جهت رودخانه گویای مسیر است. در نزدیکی خمده مسیر از از پاکوب به جاده خاکی و سپس آسفالته شده و کمی بعد خود را در روستای زیبای خمده می بینیم. آثاری از کنده کاری روی بدنه کوه و ساخت اتاقک ها در روستا به چشم می خورد. یک اقامتگاه به اسم خمبو در نزدیکی چشمه معروف روستای خمده فعال است که امکان استراحت، صرف غذا یا شب مانی در آنجا وجود دارد.

نزدیکی هرانده

  خمده به معنی روستای زمستانی است. خمده در نزدیکی راهن تهران شمال نیز هست. پیمایش این مسیر در هر فصلی ویژگی های خود را دارد. بهار سرسبز، تابستان و آب بازی، پاییز و سیب و برگ ریزان زیبا، زمستان برفی. در بخش هایی از مسیر که پاکوب کمی ارتفاع می گیرد، مناظر سرسبز در کنار نمرود فوق العاده رخ نشان می دهند. یکی از مناظر زیبا در مسیر غار بورنیک است و با ارتفاع گرفتن زیبایی دره را بیشتر نشان می دهد.

ارتفاع گرفتن باعث دیدن چشم انداز بینظیر می شود
در میانه های مسیر
نمرود
در میانه های مسیر
خمده

چطور به هرانده برسیم:

هرانده نزدیک جاده اصلی است، هم می توان با ماشین شخصی مسیر تهران فیروزکوه را پیمود یا با اتوبوس و تاکسی سر جاده در کنار تابلوی مسیر فرعی هرانده پیاده شد. در خمده،  اگر نخواهید مسیر را تا هرانده پیاده برگردید(اگر ماشینتان هرانده است) می توانید ماشین از روستا کرایه کرده و از طریق جاده برگردید. اگر ماشین شخصی نداشتین، از خمده می توان مستقیم به فیروزکوه رفت و از آنجا خود را به تهران یا مقاصد دیگر رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *