پل پریم، دو گور دو پای کهن و دامنه های کوه خامین (باشت، استان کهگیلویه و بویر احمد)

چندسالی هست که وقتی بوی سنبل و سبزه توی خیابونای شهر میاد، من هواییه طبیعت جنوب ایران میشم و امسال هم این شانس رو دارم که برم، برم به مناطق گرمسیری یکی از استان های ناشناخته این مملکت، جایی که چندباری فقط قبلنا اسمشو توی کتاب جغرافی مدرسه خوندم.

منطقه بویر احمد گرمسیری از استان کهگیلویه و بویر احمد مقصد پر جاذبه ماست دلم داره تاپ تاپ میزنه الان که توی اتوبوسم…

دو گور دوپا

اتوبوس گچساران که فیلم داغونی گذاشته و همه بچه ها دارن با فیلم و جاده کلنجار میرن. فردا وسط راه باید پیاده شیم خدا کنه خواب نمونیم. الان سوالی که مطرحه اینه که چرا انقد زود رسیدیم هنوز هوا روشن نشده ما یاسوج رو رد کردیم و یواش یواش باید پیاده شیم راننده و کمکش هم همش میگن اینجا هیچی نداره، چرا میخواین پیاده شین…

سپاسگزار

دقیقا توی مرز استان های فارس و کهگیلویه هستیم در کنار پل پریم( parim) نزدیک روستای چم بلبل حدودا پانزدهکیلومتری باشت صدای آب خروشان و پرنده های قشنگ و منظره پل، همه چی عالی صبحونه ای میخوریما، راستی اینجا یه دکه هست میشه ازش خرید کرد

اطراف پل و رودخونه کلی چشم انداز فول العاده هست، غبار صبحگاهی چه میکنه با من(روستای چم بلبل)

کنار جاده با احسان معطل یه ماشینیم که مارو ببره تا یه جایی غیر از اینجا، بچه ها همه یه جوری رفتند به سمت شوش سفلی و ما موندیم که الان ما هم سوار شدیم به طرف باشت چند کیلومتر جلوتر خروجی آستان مقدس امام زاده سید شمس الدین در ورودی شوش سفلی پیاده شدیم و داریم گز میکنیم به سمت دو گور دو پا

از توی جاده هم مشخصه اگر دقت کنید

از کنار مدرسه یه طوری که مزرعه مردم خراب نشه داریم میریم سمتش

در نزدیکی روستای شوش از توابع باشت اثر تاریخی دوگور دوپا قرار داره

گفته میشه اینجا قدیما آتشکده بوده و اینا پایه های آتشدان بودن و در شب ها هم به مسافران نا آشنا برای مسیر یابی کمک می کردند، خیلی اینجا قشنگه و منظره خوبی داره

اطراف هم پر مزارع دیم هست که باید مراقب بود توشون نریم که خدای نکرده زارع محترم دلگیر نشه

مزارع و دامنه های چشم نواز

بریم بریم که امشب کمپ داریم توی منطقه کوه خامین، از روستا ماشین گرفتیم و الان داریم میریم خریدامونو انجام بدیم و بریم به سمت منطقه حفاظت شده کوه خامین

در جاده باشت به چرام هستیم می خوایم بریم منطقه برابر بعد هم یه بخشی از مسیرمون خاکیه

جاده ش بدم نیست ولی بعضی جاها خیلی باریک میشه

منظره های بهاری عالی ان

از آخر مسیر که پیاده شدیم کوله به پشت داریم هی میریم توی طبیعتی که خیلی منتظرش بودم تموم زمستون

گفتم زمستون برف هم هست در دور دست مرتفع

انقدر درختا قشنگن که …

فک کنم شب سرد بشه

آسمون میگه که دلم پره میخوام ببارم

اینجا یه زیستگاه خیلی مهمه هم گیاهی هم جانوری

پلنگ و سنجاب و گراز و سمور و انواع پرندگان شکاری و غیر شکاری فقط بخشی از گنجینه جانوری منطقه کوه خامین هستند

درختای بلوط پوشش اصلی گیاهی اینجان، بنه و بادام هم درکنار بلوط و سایر گونه های گیاهی حضور دارن

توی فایل GPS منطقه ای که کمپ زدیم رو مارک کردیم اونجا آب داشت و نزدیک آبشار کوچیکی بود دیروز عصر بارون شدیدی اومد که ما دوربین هامون رو غلاف کردیم ولی خیلی خوب بود بارونش

چند نکته:
برای سفر به دامنهای خامین می بایست از باشت راهی جاده چرام شوید، تقریباً ۲۵ کیلومتر بعد از باشت در سمت چپ جاده اصلی یک فرعی خاکی پیش روست که به منطقه برابر مشهور است، با ۳ کیلومتر راندن در این جاده خاکی به نسبت با کیفیت جهت عبور سواری های سبک به محلی می رسید که باید پیاده روی را آغاز کنید تا به دامنه ها برسید. با دو کیلومتر پیاده روی در مسیر محل های زیادی مناسب کمپ خواهید یافت.
جهت جفظ این میراث طبیعی و این اکوسیستم حساس تلاش کنیم.