داماش سرزمین سوسن چلچراغ(داماش، استان گیلان)

نیمه های خرداد است که نام آن بر زبان ها می آید و طبیعت دوستان فرصت کوتاه دیدار با این گل کمیاب را از دست نمی دهند. گل سوسن چلچراغ با نام علمی lilium ledebouri  یکی از گونه های بومی منطقه است که در داماش و چند ناحیه محدود در شمال کشور و در لنکران جمهوری آذربایجان مشاهده شده است. این گل حساس و بی نهایت زیبا از دسته لیلیوم ها بوده که در اواسط خرداد به اوج گل دهی خود رسیده و به مدت یک ماه قابل بازدید است.

سوسن چلچراغ، گلی که در داماش می روید.

سوسن چلچراغ، گلی که در داماش می روید.

روستای داماش با ارتفاع ۱۷۵۰ متر از سطح دریا از روستاهای مرتفع منطقه و از توابع رودبار بوده که علاوه بر آب و هوای ییلاقی، تنها نقطه ای در ایران است که سوسن چلچراغ در آنجا می روید. برای دسترسی به داماش چند مسیر وجود دارد. مسیر اول از شهر لوشان واقع در ۹۰ کیلومتری رشت شروع شده و پس از گذر از جیرنده به مقصد میرسید این مسیر برای مسافرین تهران مناسب است. مسیر دوم از رستم آباد و توتکابن بوده و با جاده ای آسفالته تا بره سر پیش رفته و در ادامه با جاده ای خاکی به داماش می توان رسید. مسیر سوم از سمت شمال گیلان و از سمت دیلمان بوده که با گذر از آسیابر و جاده های روستایی، داماش پیش روست. تمامی جاده ها با وجود داشتن بخش خاکی، با رعایت احتیاط کامل برای خودروهای سواری قابل تردد است.

مناظر اطراف داماش... داماش همیشه در مه، آنروز با آفتاب تندش ما را حسابی سوزاند ;)

مناظر اطراف داماش… داماش همیشه در مه، آنروز با آفتاب تندش ما را حسابی سوزاند 😉

چشمه آب معدنی داماش که با احداث کارخانه آب معدنی داماش به شهرت رسید با دبی بالا از با کیفیت ترین چشمه های کشور می باشد. با بهسازی مسیر آب و لوله کشی، بخشی از روستا با عنوان چشمه محوطه سازی شده و برداشت آب را برای عموم تسهیل کرده است.

دورنمای قله درفک، جایی که روز گذشته بر بلندای آن بدیم، حس خوشایندی را در ما به وجود می آورد. از معدود روزهایی بوده که حتی لکه ای ابر در آسمان نبود و داماش مه آلود را تجربه نکردیم.

دور نمای کوهستان درفک از داماش

دور نمای کوهستان درفک از داماش

جهت حفاظت این اثر طبیعی ملی پاسگاه محیط زیست در کنار زیستگاه این گیاه خاص در جوار روستای داماش ساخته شده است.

نام چلجراغ به راستی برازنده این گل کمیاب است. شنیده بودیم که این گل در شب میدرخشد که واقعاً هم به خاطر وجود رنگدانه ها کمی میدرخشید.

نام چلجراغ به راستی برازنده این گل کمیاب است. شنیده بودیم که این گل در شب میدرخشد که واقعاً هم به خاطر وجود رنگدانه ها کمی میدرخشید.

طبق توضیحات محیط بانان، حیات سوسن چلچراغ وابستگی شدیدی به عوامل محیطی همچون سرخس ها و حشرات منطقه برای گرده افشانی دارد. به نقل از برخی محلی ها که این سوسن را در محل سکونت خود پرورش داده بودند، با وجود شرایط اقلیمی یکسان، ولی به دلیل نداشتن سایر عوامل همچون سرخس،  گل آنها خشک شده است.

همزیستی مکمل سرخس و سوسن چلچراغ

همزیستی مکمل سرخس و سوسن چلچراغ

این گل نادر که با هجوم تخریب رو به روست به شدت به حفاظت نیازمند است که خوشبختانه سازمان حفاظت از محیط زیست این امر را تا حدودی محقق ساخته است.

سوسن چلچراغ به عوامل محیطی بسیار حساس است.

سوسن چلچراغ به عوامل محیطی بسیار حساس است.

ارتفاع بوته سوسن چلچراغ گاه تا ۱٫۵ متر می رسد.

بوته سوسن چلچراغ در سایت حفاظتی داماش

بوته سوسن چلچراغ در سایت حفاظتی داماش

این بازدید طی هماهنگی با اداره محیط زیست رودبار بخش داماش صورت گرفت که جا دارد برای زحمات کارکنان زحمت کش محیط زیست در جهت حفظ محیط طبیعی میهنمان قدردان باشیم.

در کنار زیبایی های سوسن گل های کوچک و زیبای دیگری هم زیست می کردند…

گل زیبای فیوپسیس در اطراف داماش که عموماً در مناطق رویشی خزری می روید

گل زیبای فیوپسیس در اطراف داماش که عموماً در مناطق رویشی خزری می روید

گل زیبای سر فیلی یا فیل نما که در زمره گل های علفی است و در مناطق شمالی ایران می روید.(محل عکس داماش در نزدیکی سایت سوسن)

گل زیبای سر فیلی یا فیل نما که در زمره گل های علفی است و در مناطق شمالی ایران می روید(محل عکس داماش در نزدیکی سایت سوسن)

سفر ما به داماش که در راستای سفر به ارتفاعات درفک بود با دیدن این گل رویایی به پایان رسید.

مطالب مرتبط:
از جنگل های سیاهکل تا فراز دیلمان
بر فراز قله درفک

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. آقای ایکس گفت:

    خیلی خوبه

  2. الهه گفت:

    بسیار عالی …
    ممنون احسان

  3. سولماز گفت:

    خوشحالم این گل زیبا و حیرت انگیز رو دیدم
    آرزو میکنم همیشه و همیشه پرگل و آرام، زیبایی بخش کوهستان های تنها باشه
    دوست داشتم ازش داشته باشم اما با فهمیدن کمیابیش نظرم عوض شد و به دیدنش راضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *