بر فراز قله درفک (استان گیلان)

مهم نیست که بلنداش چقدره، اسم قله که میاد هر کوهنورد و دوستدار کوهنوردی رو راضی میکنه که دل به دریا بزنه و سختی های مسیر رو تحمل کنه. حالا اگه اون قله درفک باشه با اونهمه جاذبه و زیبایی که دیگه هیچ تردیدی باقی نمی مونه.

کاسه قله درفک

امشب توی خونه محلی کوچیکی که در شاه شهیدان تونستیم بگیرم غلغله ای برپاست، بیدار باشه فردا ساعت پنج و نیمه و همه باید کوله بسته راس ساعت شیش آماده حرکت باشن، همه دارن لقمه های صبحانه و ناهار رو آماده می کنن.

ساعت شیش صبحه و ما کوله های چند روزمونو با همکاری خادم امام زاده گذاشتیم توی امام زاده و سبک بار به سمت درفک در حال حرکت هستیم، مسیرخروجی از شاه شهیدان در ابتدا، جاده ای خاکیه و بعد پاکوب مشخصی میشه، تا جایی که به تیرهای برق می رسیم، قله درفک کاسه ای داره که توی اون گوسفند داران تابستون گذرانی می کنن و به همین خاطر جاده نیسان رو داره. شما نشنیده بگیرین ما اونجا پراید هم دیدیم. آسون ترین مسیر برای رسیدن به جاده درفک دنبال کردن همین تیر های چراغ برقه که نشونیه بسیار خوبی اند،  این تیر ها شما رو به جاده ای در دل جنگل میرسونن که با ادامه دادن اون جاده به روستای اربوناب می رسین که چشمه داره و بعد هم درست پای قله خواهید بود.

آفتاب بعد از یه روز بارونی میچسبه

پاکوب خروجی از شاه شهیدان

با دیدن تیرهای برق دیگه شاه شهیدان دیده نمیشه

تیرهای برقی که نشونی مناسبی هستند

مسیر جنگلی قله

البته کسی به این شفافی این موضوع رو به ما نگفت یا شایدم گفت و ما نشنیدیم و از مسیری رفتیم که یکم سخت بود و البته چند کیلومتر طولانی تر.این شد که حالا حول و حوش ساعت یازده و نیم بعد از گذشتن از جایی که بچه ها اسمشو گذاشتن جنگل سوخته و چندتا دره زیبا با دور نمای جنگل  به پای قله و جاده مارپیچ اون رسیدیم.

جنگل سوخته!

انحراف از مسیر خالی از لطف هم نبود

مناظر چشم نواز

جاده دسترسی به کاسه درفک

جاده رو ادامه دادیم و حالا از مسیر جاده که به سمت کاسه میره جدا شدیم و داریم میریم قله، چندتا گروه کوهنوردی هم جلو تر و عقب تر ما هستند که حسه خوبی داره، ولی آفتاب و باد سرناسازگاری دارن!

یه جا رو دارم میببینم که سنگهای کوهو اونجا جمع کردن فکر کنم قله باشه نه ولی اون نیست بعدیه! این اتفاق چند بار افتاد تا بالاخره به قله شلوغ درفک رسیدیم، دیدن کاسه درفک و گرفتن عکس از این بالا و این حس خوبی که الان دارم،باعث میشه که اینجا رو فراموش نکنم؛ ناهارو خوردیم و یه چُرت کوچولو هم زدیم و حالا داریم به سمت یخچال یا همون غار یخی و داخل کاسه میریم.

سنگ چین هایی که فکر می کردم قله اند

قله شلوغ درفک در ارتفاع 2710 متری

قله شلوغ درفک در ارتفاع ۲۷۱۰ متری

یادشان گرامی

این غار یخی یا یخچال بزرگ که تمام سال پر از برف و یخه، عظمتی داره،  ما هم نه لوازم کافی داریم و نه وقت که به داخلش بریم.

یخچال یا همون غار یخی

با گوسفنداران که صحبت می کردم می گفتند امکان کرایه کردن خانه محلی در اینجا هست، نیسان هم کرایه میدادن، بهرحال داستان درفک تموم شد و ما در مسیر برگشت به شاه شهیدان هستیم.

تو فکرفردا و سوسن چلچراغ هستم…

برای آشنایی بیشتر با مسیر صعود و جاده های روستایی منطقه  فایل GPS را از Wikiloc دریافت نمایید.